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    “The Poetics of What Takes Place: From Correlationism to Contingency with Wordsworth, Shelley, and Meillassoux”
    le jeudi 31 mai à 17h30 (bibliothèque de l'UFR)
    Séminaire général VALE : L'avoir lieu
    Evan Gottlieb, professeur à Oregon State University
    Si vous n'êtes pas membre de Sorbonne Université, compte tenu de la difficulté à accéder à la Sorbonne en ce moment, nous vous prions de bien vouloir passer par le 54 rue saint-Jacques, où une personne de l'équipe vous permettra de rentrer dans le bâtiment.


    Percy Shelley’s angry rejection of the poetry and politics of William Wordsworth is well known to literary critics and historians alike; indeed, it is often taken as indexical of the rupture, aesthetic as well as political, between the so-called first and second generations of Romantic-era British poets. In light of recent connections made between the Romantic poets and the new philosophical movement known broadly as Speculative Realism, it is now possible to reframe the rift between Wordsworth and Shelley in philosophical, specifically ontological terms. In this paper, I propose to explore the philosophical shift between these two canonical poets in terms of Quentin Meillassoux’s ideas regarding the two forms of what he calls “correlationism,” the post-Kantian philosophical dogma that we can have no access to things-in-themselves, only to the correlation between ourselves and things. Both Wordsworth and Shelley push against the limits of correlationism, I will argue – but only Shelley pushes so hard that, as Meillassoux’s theory predicts, Shelley finds himself on the other side of correlationism: in the realm of pure contingency, where there is no reason why anything should exist at all, and we are therefore liberated to speculate freely on all possibilities, including those of other worlds altogether.
    Il y a 9 conférences antérieures du séminaire général : L'avoir lieu
    2018-02-08
    Jean-Marc VICTOR
    "Dans un état proche de l'Ohio : Iowa de Nancy Rexroth"
    2017-12-07
    Maria Cristina Fumagalli, professeur à l'université d'Essex
    "Away and beyond the edge of the Canvas": Derek Walcott and Peter Doig”
    2017-11-09
    Christine Savinel (Université Sorbonne Nouvelle- Paris 3)
    "Critique de l'événement : Gertrude Stein et le lieu du possible."
    2017-06-01 ARP
    Marie Cordié Levy (Université de Paris Diderot) une séance conjointe Texte & image/ARP
    "De la micro analyse historique en photographie : enjeux de l'avoir lieu de l’autoportrait photographique"
    2017-05-18
    James Simpson (Harvard University)
    "The Theater Will not Take Place: Magic, Performance and Performativity in Late Medieval and Early Modern Theater."
    2017-04-20
    Peter Holbrook (University of Queensland)
    « On Naturalness in English literature »
    2017-03-02
    Catherine COQUIO
    la séance du laboratoire VALE organisé par ARTE: « "La mer n'est pas un lieu qu'on parcourt. Ce n’est pas une route“. (Un migrant dans Fuocoammare, par-delà Lampedusa de Gianfrancisco Rosi). »
    2016-12-01
    Séance de cadrage pour l’avoir lieu
    2016-11-03
    Séance de cadrage sur le sujet de réflexion qui nous occupera cette année et l'an prochain :" l'avoir lieu".